مزایای اتیکس !

اجزای اتیکس...

نحوه اجرای اتیکس...

اتیکس چیست؟

سیستم کامپوزیت عایق حرارتی خارجی، با نام اختصاری «اتیکس» (ETICS) ، سامانه مرکب عایق ساختمان بوده که به جهت بهبود بازده انرژی و عملکرد حرارتی آن، بر روی دیوارهای خارجی سازه، اعمال می‌گردد. این فناوری، در برخی کشورها، با نام اختصاری EIFS شناخته می‌شود. اتیکس، غالبا متشکل از چندین لایه، شامل یک لایه عایق حرارتی بوده و اتصالات لایه‌‌ مذکور، توسط چسب و بست‌های مکانیکی، انجام می‌شود. بر روی این لایه، مش تقویت کننده، پوشش پایه تقویت شده با مش فایبرگلاس و در نهایت، پوشش پایانی بر روی آن، اجرا می‌گردد. این سامانه، عمدتا بر روی نمای بیرونی ساختمان اجرا شده و از منظر بصری، یادآور نمای سیمانی در ساختمان می‌باشد.

اتیکس - سیستم کامپوزیت عایق حرارتی
طراحی زیبا فراتر از تصور٬ حفظ انرژی فراتر از انتظار
Previous slide
Next slide
استانداردها و ضوابط اتیکس در سایر کشورها

از جمله مهم‌ترین نهادهای بین‌المللی توسعه دهنده استانداردهای اتیکس، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

استفاده از این تکنولوژی چه مزایا و ارزش افزوده ای برای ما خواهد داشت ؟

فناوری اتیکس، با قدمتی قابل توجه در سراسر جهان، همواره به یکی از گزینه‌های محبوب و گاها در برخی موارد، به گزینه‌ای ضروری، در اجرا در نمای ساختمان، بدل شده است. این سامانه، طی فرآیند ساخت و اجرا، در دهه‌های متمادی و در کشورهای مختلف، آزموده شده و بسیاری از مزایای آن، امروزه به روشنی بر تمامی معماران و سازندگان، آشکار است. برخی از مزایای قابل توجه در فناوری اتیکس، در ادامه آورده شده است که به آن می‌پردازیم:

مزیت های اتیکس

فناوری اتیکس، همواره به یکی از گزینه‌های محبوب و گاها ضروری، در اجرا در نمای ساختمان، بدل شده است. برخی از مزایای قابل توجه در فناوری اتیکس، در ادامه آورده شده است...

اتیکس، در خط مقدم راه‌حل‌های کاهش‌دهنده مصرف انرژی ساختمان، قرار دارد. توانایی اتیکس، در به حداقل رساندن پل‌های حرارتی بوده و‌ با ایجاد یک لایه عایق حرارتی پیوسته، موجب بهبود بهره‌وری انرژی در ساختمان می‌شود. به‌طوری که با اجرای اتیکس، می‌توان مصرف انرژی ساختمان را تا 45% کاهش داد. علاوه بر آن، اتیکس، با ارائه یک لایه عایق حرارتی پیوسته، می‌تواند انتقال حرارت میان داخل و خارج ساختمان را تا 55% ، در مقایسه با دیوار فاقد سیستم عایق‌حرارتی، تقلیل نماید.

از آنجایی که دیوارها، اصلی‌ترین مسیر اتلاف حرارت و برودت، در فضای داخلی ساختمان هستند، وجود عایق حرارتی دیوار بیرونی در این بخش، می‌تواند در صرفه‌جویی انرژی، اختلاف چشمگیری ‌ایجاد نماید. با توجه به کارایی انرژی اتیکس، می‌توان از تجهیزات گرمایشی و تهویه مطبوع، با ظرفیت پایین‌تر، بهره‌برداری نمود. این عامل، در تثبیت آسایش حرارتی ساختمان، تاثیری قابل توجه خواهد داشت.

فناوری اتیکس، محدودیتی در طراحی نما به وجود نخواهد آورد. بنابراین معماران و طراحان، با در نظر گرفتن خلاقیت معمارانه، به ویژه در مبحث زیبایی شناختی، و فارغ از هرگونه محدودیت، می‌توانند طراحی منحصر به فرد خود را ارائه نمایند. پس از مرحله طراحی توسط معمار، نقشه‌ها و جزییات ارائه شده، به متخصصین فناوری اتیکس سپرده خواهد شد. این متخصصان، جزییات اجرایی اتیکس، در نمای طراحی شده را مشخص خواهند نمود.

نکته قابل توجه در طراحی معماران، انتخاب نامحدود در رنگ و بافت اتیکس بوده که در طیف گسترده‌ای به معماران، عرضه خواهد شد. این نامحدود بودن، در فرم و شکل اتیکس نیز وجود دارد. این انعطاف‌پذیری، به معماران اجازه می‌دهد تا با استفاده از انواع سبک‌های معماری، از سنتی تا مدرن، در هر فرم، شکل، بافت و رنگی، طرح‌های نوآورانه و پیشرو خود را ارائه داده و اهداف زیبایی شناختی خود را در طراحی، بدون به خطر انداختن عامل بهره‌وری انرژی، به درستی محقق نمایند.

اتیکس، دوام بسیار بالایی در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی، از خود بروز می‌دهد. این ویژگی، از اصلی‌ترین مشخصه‌های اتیکس، در تبدیل آن به رویکردی پایدار، در ساخت‌وساز می‌باشد. همانطور که قبلا اشاره شد، نمای اتیکس، برای چندین دهه متوالی، در بسیاری از کشورهای دنیا، با اقلیم‌های متفاوت، اجرا شده و عملکرد و دوام آن، به درستی ثابت شده است. اتیکس، در شرایط مختلف آب و هوایی، از جمله سرما و گرمای شدید، بارندگی، طوفان، تابش شدید، نور خورشید و… ، همچنان عملکرد و ظاهر اولیه خود را حفظ می‌نماید. علاوه بر آن، سامانه اتیکس بسیار انعطاف‌پذیر طراحی شده، به طوری که در مقابل ترک خوردگی نیز مقاومت قابل توجهی دارد.

سازگاری اتیکس و انعطاف‌پذیری آن، سبب شده تا از ایجاد ترک‌های ناخوشایند رایج در نماهای موجود، در اثر انبساط و انقباض ناشی از حرارت و برودت به وجود آمده، جلوگیری به عمل آید. تسلیح پوشش پایه اتیکس با مش فایبرگلاس نیز در افزایش مقاومت آن، در برابر‌ترک خوردگی و ضربه، بسیار موثر می‌باشد.

به دلیل یکپارچه بودن پوشش رنگی با رویه نهایی اتیکس، در اثر خراشیدن و ساییده شدن، تغییرات بصری در ظاهر و نمای ساختمان مشاهده نمی‌گردد. پوشش دکوراتیو اتیکس، به طور ویژه با پوشش‌های اکریلیک و فوق‌ آب‌گریز، فرموله شده است که این عامل، سبب تثبیت ظاهری و محافظت از سیمای ساختمان، در برابر عوامل خارجی خواهد شد.

سامانه اتیکس، امروزه منطبق با آخرین و به روزترین آزمایشات داخلی و خارجی است. فرآیندهای تضمین کیفیت اتیکس، به طور مشخص، در معتبرترین استانداردهای داخلی و بین‌المللی، از جمله استاندارد ملی ‌ایران و استانداردهای موسسه ASTM آورده شده است. این استانداردها، شامل مشخصات مصالح و سامانه و همچنین دستورالعمل‌های نصب و جزییات اجرایی می‌باشد. با مراجعه به استانداردهای مذکور، هر مرحله از اجرای اتیکس، این موارد قابل بررسی و کنترل بوده و در نهایت، دستاورد آن، ساخت و اجرای قابل اطمینان خواهد بود.

وجود استانداردهای مشخص و سختگیرانه اتیکس، نشان از کیفیت و عملکرد بالای این سامانه، مطابق روش‌های آزمون استاندارد می‌باشد. فرآیندهای نصب و جزییات اجرایی، از استانداردها و رویه‌های کاملا تعریف شده، پیروی می‌کند. این رویکرد، علاوه بر افزایش عمر و عملکرد سیستم، سبب تشکیل چهارچوب دقیق، تعریف شده و قابل اطمینان، برای جامعه مهندسی ساختمان، در این فناوری خواهد بود. این چهارچوب، سبب پرورش نیروهای اجرایی ماهر شده و نصب اتیکس را به فرآیندی آموزش‌پذیر، مبدل می‌کند.

 

با توجه به اهمیت بالای ‌ایمنی ساختمان در برابر حریق، قوانین و استانداردهای بین‌المللی و داخلی سختگیرانه‌ای در این زمینه وجود دارد. اتیکس، آزمایشات مورد نیاز این استانداردها، از جمله مقاومت در برابر آتش را با موفقیت گذرانده است. علاوه بر آن، در حریق ساختمان‌های اجرا شده توسط سامانه اتیکس، عملکردی قابل قبول از خود نشان داده است. در صورت تولید و نصب اتیکس مطابق استانداردها، شاهد عملکرد قابل قبول و مناسب در برابر حریق، خواهیم بود.

مطابق با بند 5-4 استاندارد ملی 11056، طبقه‌بندی واکنش در برابر آتش در سامانه اتیکس، باید مطابق استاندارد ملی‌ایران 8299 تعیین گردد. اتیکس در آزمایشات انجام شده طبق این استاندارد، رده B واکنش در برابر آتش را کسب نموده است.

اجزای اتیکس

چسب اتیکس

چسب اتیکس، یک ملات پلیمری خشک است که جهت نصب تخته‌های عایق، روی سطح زیرکار نما استفاده می‌شود. این چسب، بین تخته عایق و سطح زیرکار استفاده می‌شود. چسب اتیکس، به انواع سطوح زیرکار نما، چسبندگی مناسبی دارد. این چسب، در محل با آب ‌ترکیب شده و پس از اختلاط کامل، به وسیله تخته، روی ماله اجرا می‌شود.

  • چسبندگی مناسب
  • سازگاری با انواع سطوح زیرکار نما
  • کارپذیری مناسب و سهولت اجرا

تخته عایق اتیکس

تخته عایق اتیکس، یک تخته از جنس فوم پلی استایرن منبسط شده (EPS) است. تخته عایق اتیکس، با توجه به مقاومت حرارتی (R-Value) بالایی که دارد، یک سد حرارتی سبک وزن و موثر در نمای بیرونی ساختمان، ‌ایجاد می‌کند.

  • منطبق بر ضوابط استاندارد ملی 11056
  • کند سوز
  • آزمایش شده در برابر آتش
  • مقاومت حرارتی بالا
  • کمک به عایق صوتی دیوارهای ساختمان

بست مکانیکی اتیکس

بست مکانیکی اتیکس، تضمین می‌کند که اتصال تخته عایق به دیوار زیرکار نما، در هر شرایط محیطی متفاوتی از جمله وزش بادهای شدید، پایدار بماند. این بست‌ها از پلاستیک مقاوم و بادوام ساخته شده‌اند.

  • اتصال پایدار سامانه اتیکس به دیوار زیرکار در هر شرایط محیطی
  • عدم‌ایجاد پل حرارتی
  • مقاومت و دوام بالا

پوشش پایه اتیکس

پوشش پایه اتیکس، یک لایه نازک (6-5 میلی‌متر) پلاستر پایه سیمانی تسلیح شده با مش فایبرگلاس است که روی تخته عایق اجرا می‌شود و اولین مانع در برابر نفوذ آب است.

مقاوم سازی سامانه در برابر ضربه و ‌ایجاد بستر مناسب برای اجرای پوشش نهایی، از اصلی‌ترین وظایف پوشش پایه اتیکس است. این پوشش از سیمان، سنگدانه و افزودنی‌های پلیمری تشکیل شده و به صورت ملات خشک عرضه می‌شود. ملات در محل به راحتی با آب‌ ترکیب شده و به وسیله ماله بر روی تخته عایق اجرا می‌گردد.

  • چسبندگی بالا به تخته عایق
  • مقاوم در برابر ضربه
  • دارای مشخصات فیزیکی بهبود یافته با افزودن مواد پلیمری

مش تقویت کننده

مش تقویت کننده اتیکس، به عنوان تسلیح کننده پوشش پایه و برای بهبود خواص مکانیکی آن در برابر ضربه، استفاده می‌شود. این مش از الیاف شیشه مقاوم در برابر قلیا تشکیل شده است که در آن الیاف شیشه، به کمک پوشش پلیمری اکریلیک در برابر قلیا، مقاوم شده تا از خوردگی الیاف در محیط قلیایی سیمان، جلوگیری شود.

  • استحکام کششی بالا در هر دو راستای طولی و عرضی
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی در محیط‌های قلیایی
  • مقاوم‌سازی پوشش پایه در برابر ضربه

پوشش نهایی اتیکس(رویه)

پوشش نهایی اتیکس، یک لایه بسیار نازک است که روی پوشش پایه اعمال می‌شود و بافت و رنگ نهایی نما را فراهم می‌کند. پوشش نهایی اتیکس، با دارا بودن ویژگی فوق آب گریزی در برابر هر شرایط محیطی، از جمله بارندگی شدید، به خوبی مقاومت نموده و ظاهر آن بدون تغییر باقی می‌ماند. این پوشش در طیفی نامحدود از رنگ‌ها قابل استفاده است.

  • طیفی نامحدود از رنگ‌های اکریلیک
  • مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی سخت
  • فوق آب گریز

پروفیل‌ها

کرنربید

وظیفه اصلی کرنربید، تقویت و محافظت از گوشه‌ها و لبه‌های آسیب‌پذیر نما است. کرنربید، درون پوشش پایه تعبیه می‌شود و از‌ترک خوردن و سایر آسیب‌هایی که ممکن است در طول زمان، به گوشه‌های نما وارد شود، جلوگیری می‌کند.

درزگیرها

نحوه اجرای اتیکس

به طور کلی، اجرای اتیکس (ETICS)، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، اجرای صحیح و اطمینان از عایق‌کاری موثر نمای ساختمان است. در اینجا، به اجرای اتیکس در 6 مرحله می‌پردازیم:

پس از ارزیابی اولیه و بررسی کامل از سازه ساختمان، جهت تعیین ضخامت عایق مناسب، نوع مواد مورد نیاز و هر گونه موانع احتمالی که ممکن است بر فرآیند نصب تأثیر بگذارد، اقدامات لازم را انجام دهید. سطح بیرونی ساختمان را به طور کامل تمیز کنید تا هرگونه آلودگی، گردوغبار، ذرات سست یا آلاینده‌هایی که می‌توانند مانع چسبندگی شوند، پاک شود. بخش‌های آسیب دیده را تعمیر نموده و اطمینان حاصل نمایید که سطح مورد نظر، صاف، بدون ‌ترک یا شکاف است. خط تراز را بالاتر از سطح زمین نصب کنید. از پیچ‌ها یا بست‌های مقاوم در برابر خوردگی استفاده نمایید.    
جهت آماده‌سازی نصب صفحات عایق، یک لایه ملات چسب با استفاده از ماله، روی سطح تمیز و آماده شده، اندود کنید. چسب، باید به طور یکنواخت روی سطح پخش شده تا پایه‌ای یک دست، جهت اتصال تخته‌های عایق، ‌ایجاد نماید. صفحات عایق را روی پوشش پایه مرطوب قرار داده و آنها را در جای خود، محکم کنید. اطمینان حاصل کنید که تخته‌ها با‌ تراز مناسب، محکم به هم وصل شده‌اند.
جهت محکم نمودن اکثر صفحات عایق در جای خود، در این مرحله، از بست‌های مکانیکی استفاده می‌شود. بست‌های مکانیکی را در فواصل زمانی معین، طبق دستورالعمل سازنده ببندید. اطمینان حاصل نمایید که بست‌های مکانیکی، در جای خود محکم شده و به خوبی به پوشش زیرین، متصل می‌شوند.
در این مرحله، توری یا مش تقویت‌کننده را در لایه دوم ملات چسبی که روی صفحات عایق اعمال می‌شود، قرار دهید. توری تقویت کننده را محکم به ملات مرطوب فشار دهید تا از پوشش کامل و عدم وجود شکاف، اطمینان حاصل شود. مش تقویتی به استحکام سیستم، جلوگیری از ترک خوردگی و دوام آن، کمک می‌کند.
لایه نهایی چسب را روی مش تقویتی، اندود کنید. پوشش نهایی را صاف نموده تا سطحی یکنواخت با ظاهری مناسب، ایجاد شود. پوشش نهایی، به عنوان لایه‌ای محافظ در برابر آب‌وهوا بوده و به عنوان پایه‌ای برای تزیینات نما، عمل می‌کند. علاوه بر آن، پوشش فوق، در برابر اشعه ماوراء بنفش و آسیب‌های مکانیکی، محافظت می‌کند. ملات چسبی DP، باید حداقل 72 ساعت قبل از اجرای پوشش نهایی، محافظت و خشک شود. 
پس از خشک شدن پوشش نهایی، می‌توانید از روکش‌های تزئینی همانند پوشش‌های اکریلیک یا سیلیکونی، رندرهای بافت‌دار یا رنگ استفاده نموده تا بدینوسیله، زیبایی نمای ساختمان را افزایش دهید. پوشش‌های مذکور، در رنگ‌ها و بافت‌های متنوع و گسترده، به بازار عرضه شده‌اند. این روکش‌ها همچنین محافظ خوبی در برابر آب‌وهوا می‌باشند.

جهت راندمان بالاتر، سیستم اتیکس را به طور منظم، بازرسی و نگهداری کرده تا از عملکرد و دوام طولانی مدت آن، اطمینان حاصل نمایید. تعمیر و نگهداری مستمر اتیکس، سبب جلوگیری از ورود رطوبت، اتلاف حرارتی یا تخریب سیستم عایق خواهد شد و عمر این سیستم را افزایش خواهد داد. با پیروی از دستورالعمل‌های گام‌به‌گام و توجه به جزئیات و نکات اجرایی، می‌توانید اتیکس را برای بهبود بهره‌وری انرژی، جذابیت و زیبایی ساختمان خود، اجرا نمایید.

نمای اتیکس