The House Residence Bomonti, Istanbul, Turkey

The House Residence Bomonti, Istanbul, Turkey

بومونتی یک منطقه مسکونی قدیمی با خانه‌های کم ارتفاع است. این محله پیشتر به عنوان یک محله کارگری شناخته می‌شد اما امروزه پروژه‌های بزرگ عمرانی منطقه‌ای رو به پیشرفت به حساب می‌آید. خانه بومونتی یکی از این پروژه‌های برنامه توسعه این منطقه است.

اصلی‌ترین متریال مورد استفاده در طراحی نمای این ساختمان، آجر قرمز، شیشه و آلومینیوم است. در نماسازی این ساختمان از فناوری عایق حرارتی خارجی یا همان اتیکس استفاده شده است. سامانه کامپوزیت عایق حرارتی خارجی مورد استفاده در این پروژه محصولی با نام تجاری StoTherm Classic است که در لایه نهایی آن آجر مخصوص با نام تجاری StoBrick به کار رفته است. این سامانه محصولی از شرکت Sto بوده که یکی از معتبرترین شرکت‌های دنیا در زمینه تولید محصولات اتیکس است. به دلیل توجه به کارایی انرژی ساختمان در طراحی نمای پروژه خانه بومونتی گواهینامه LEED GOLD به این ساختمان اعطا شده است. LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) پرکاربردترین سیستم رتبه‌بندی ساختمان‌های سبز در جهان است. این سیستم توسط شورای غیرانتفاعی ساختمان‌های سبز ایالات متحده (USGBC) توسعه یافته و هدف آن کمک به مالکان و بهره‌برداران ساختمان‌ها برای مسئولیت‌پذیری در حفظ محیط‌زیست و استفاده صحیح از منابع است.

اتیکس

این پروژه با 32000 مترمربع فضای سرپوشیده شامل هتلی با 155 اتاق و 51 اقامتگاه مسکونی تحت مدیریت هتل است. دسترسی به طبقات مسکونی این ساختمان از ورودی هتل مستقل است، با این حال دسترسی این طبقات به امکانات هتل برقرار شده تا ساکنین این بخش از امکاناتی مانند لانژ، سالن بدنسازی و استخر بهره‌مند شوند. نمای این ساختمان توسط Mehmet Toydemir طراحی شده است.

هنگامی که از غرب به این ساختمان نگاه کنید، ظاهر بخش مسکونی با دهانه‌های عریض افقی مشاهده می‌شود که به ارتباط بصری ساختمان با بافت شهری پشت سرش کمک می‌کند. بازشوهای مستطیلی منظم که روی دیوار با نمای آجر قرمز ایجاد شده، شخصیتی قوی و در عین حال آشنا به این نمای ساختمان بخشیده است. وقتی از شرق ساختمان را نگاه کنید، نمای شیشه‌ای و آلومینیومی آن حس پیشرفت‌های جدید و توسعه را تداعی می‌کند. طبقه همکف به دلیل عدم وجود دیوارهای پیرامونی رابطه فیزیکی با محیط اطراف خود ایجاد نموده و حضور واحدهای تجاری نیز این رابطه را تقویت کرده است.