ویلا کاملئون در منطقه زورسل بلژیک

ویلا کاملئون در منطقه زورسل بلژیک

ویلا کاملئون در فاصله بسیار کمی ‌از املاک Monnikenheide- Spektrum – vzw Emmaüs در منطقه‌ای جنگلی و سرسبز در اطراف آنتورپ ساخته شده است. این خانه مراقبت در شهرداری کوچک زورسل به ابتکار یک مشتری خصوصی طراحی شده است و در کشور بلژیک قرار دارد. این پروژه در سال 2021 به عنوان یکی از برندگان جایزه اتیکس از سوی  EAEشناخته شد.

اطلاعات کلی پروژه:

  • معمار: Felt Architecture & Design، Jasper Stevens and Karel Verstraeten، felt.works
  • مالک پروژه: Monnikenheide-Spectrum، monnikenheide-spectrum.be
  • مجری و نصاب: Conings NV، coningsnv.be
  • مساحت : 840 مترمربع
  • سال ساخت: 2021
  • نشانی: Villa Kameleon, Monnikendreef 3, 2980 Zoersel, Belgium
  • سازنده اتیکس: ETICS: Willco Products NV، willcoproducts.be
  • عضوXthermo: xthermo.be- عضو مجموعه EAE
اتیکس
اتیکس
اتیکس

علت ساخت ویلا

ویلا کاملئون یک خانه مراقبتی نوساز با محل اقامت دائم برای 9 بزرگسال معلول است. هنگامی‌که یک پدربزرگ در تلاش برای یافتن خانه‌ای گرم و راحت برای نوه‌اش بود، طراحی یک ساختمان با دسترسی راحت و مدرن را سفارش داد که در آن مراقبت و کیفیت زندگی در اولویت قرار داشت. آنها با یک سازمان غیرانتفاعی Emmaus همکاری کردند تا یک پروژه مسکونی برای نوه خانواده و هشت ساکن دیگر دارای معلولیت ذهنی ‌ایجاد کنند.

وجه تسمیه نام ویلا

قرار گرفتن ویلا در فضای باز در محیط جنگلی باعث می‌شود که ویلا کاملئون تقریباً خود را به عنوان حیوانی به همین نام، یعنی آفتاب پرست استتار کند. کاشی‌های سرامیکی سبز در 3 سایه با یک گچ تزئینی درخشان و ریزدانه در هم آمیخته شده‌اند.

مشخصات اتیکس به کار رفته در ویلا

اتیکس به کار رفته در این ویلا شامل استفاده از عایق EPS، به ضخامت 160 میلی‌متر و پوشش سیلیکونی، به ‌اندازه دانه 1 میلی‌متر می‌باشد.

اتیکس با عایق  EPS، ضخامت 160 میلی متر، با کاشی و سرامیک در 3 سایه مختلف سبز با روکش لعابی. هیچ کدام از کاشی‌ها بریده نشده‌اند، ابعاد نما و نازک‌کاری به گونه‌ای است که فقط از کاشی کامل استفاده شده است. جالب توجه است که همان کاشی‌های سرامیکی در فضای داخلی نیز به‌ عنوان عنصری هماهنگ و تکراری در سرتاسر فضای داخلی ساختمان استفاده شده است.

مشخصات اتیکس به کار رفته در ویلا
مشخصات اتیکس به کار رفته در ویلا

سایت ویلا

ساختمان زیبا در نزدیکی دامنه Monnikenheide، در مسیر انتقال یک جنگل و یک منطقه مسکونی واقع شده است. شخصیت سبز سایت تا حد امکان حفظ شده و خانه جدید به عنوان یک حجم منطقی و فوق فشرده با پلان زمین شش ضلعی قابل تشخیص، طراحی شد.

اتیکس

قرارگیری سایت در جنگل

ساختمان با دقت هر چه تمام‌تر در جنگل قرار گرفت و توجه ویژه‌ای به این موضوع داشت تا نزدیکی درختان در بیشتر اضلاع ساختمان حفظ شده و فضای بازتری در ضلع جنوبی خانه ‌ایجاد شود تا از تابش کافی نور اطمینان حاصل شود. نماهای وجهی به طور متناوب بین گچ خاکستری روشن و سایه‌های مختلف کاشی‌های لعابدار سبز قرار دارند. این بازی ساده از ریتم و مادیت، حجم ساختمان را می‌شکند و به آن اجازه می‌دهد تا از هر طرف با محیط اطراف خود رابطه متفاوتی برقرار کند.

اتیکس

معماری ویلا

این ساختمان شش ضلعی است و 9 نفر از ساکنان بزرگسال را در خود جای می‌دهد که تحت نظارت در آنجا زندگی می‌کنند. هر کدام یک استودیوی خصوصی مدرن به مساحت 30 مترمربع داشته و از یک فضای ناهارخوری و نشیمن بزرگ مشترک نیز بهره می‌برند. زندگی بر مراقبت ارجحیت دارد و در نتیجه ویلا کاملئون به هیچ وجه شبیه یک مرکز مراقبت کلاسیک نیست. در اینجا راهروهای طولانی یا اتاق‌های مستطیلی وجود ندارد؛ هر اتاق در یکی از شش گوشه ساختمان قرار دارد، به طوری که هر ساکن دو منظره متفاوت از چشم‌انداز اطراف دارد.

اتیکس
اتیکس

به لطف نورگیر مرکزی، نور طبیعی زیادی در سرتاسر ساختمان وجود دارد. به دلیل شکل شش ضلعی ساختمان، عمدا کوچکتر از آنچه هست به نظر می‌رسد. به منظور اجتناب از اتاق‌های بسیار مستطیلی و آشکارا کاربردی که بیشتر برای معماری مراقبت‌های بهداشتی طراحی شده‌اند، هر استودیو در گوشه‌ای از پلان شش ضلعی قرار دارد. این زاویه اضافی به استودیوها جهت گیری دوگانه با دو نمای متفاوت از چشم‌انداز و یک چیدمان عملکردی قابل توجه می‌دهد. برخلاف چیدمان استانداردتر اتاق مراقبت، حمام‌ها به نما کشیده شدند و به آن‌ها اجازه می‌داد از نور طبیعی روز که وارد می‌شود، سود ببرند.

فضای داخلی

برای فضای داخلی یک پالت گرم و خانگی از رنگ‌ها و مواد با دقت ‌ترکیب شده است. یک سالن مرکزی با یک راه پله مارپیچ قلب ساختمان را تشکیل می‌دهد. شش استودیو یکسان در طبقه اول اطراف آن چیده شده است. طبقه همکف دارای مناطق اشتراکی و سه استودیو دیگر است و توجه بیشتری به دسترسی یکپارچه شده است.

گنبدی در بالای تالار مرکزی نور را به اعماق قلب ساختمان آورده و منظره‌ای چشم‌نواز ترکیبی از آسمان و درختان را به نمایش می‌گذارد.