ساختمان اداری روزالیند در مالاگا اسپانیا

پروژه اتیکس

ساختمان اداری روزالیند در مالاگا اسپانیا ، اولین ساختمان از سه ساختمانی است که به عنوان پروژه توسعه پردیس در پارک فناوری اندلس در مالاگا طراحی شده است. سه ساختمان طراحی شده با یکدیگر تعامل داشته و وجود این سه بنا، سبب گسترش منطقه تجاری موجود شده است.

این ساختمان با استفاده از پلان همکف بسیار ساده و کاربردی و همچنین انعطاف‌پذیری موجود، آرامش بصری را به همراه دارد. بنابراین، فضاهای مشترک، هسته‌های ارتباطی عمودی و سرویس‌ها در یک هسته طولی مرکزی چیده شده‌اند و سبب ایجاد نمایی آزاد به لحاظ طراحی شده‌اند که همگی فضای اداری مفید با نور طبیعی و چشم‌اندازی از محیط هستند. به طور همزمان، ارتباط سازه‌ای بنا در منطقه اداری، سیستم سازی و مدولاسیون عناصر ساختمانی، تطبیق پذیری و انعطاف‌ پذیری معماری و سازه بنا را در ذهن مخاطب ایجاد نموده و این موضوع به وضوح قابل مشاهده است.

فضاهای سرویس دهی به هر طبقه اجازه می‌دهد تا به چهار دفتر یکسان تقسیم شود. این فضاها به استارت آپ‌های کوچک اجاره داده شده است و در عین قرارگیری این دفاتر در کنار یکدیگر، فردیت و هویت هرکدام محفوظ مانده است. پلان باز، تاسیسات اکسپوز (نمایان)، سقف کاذب که نور، عناصر نصب تاسیسات الکتریکی و عایق صوتی را در بر دارد، در فضاها دیده می‌شود.

نما به صورت طولی بلوک با چندین نوار از نوارهای ثابت و قابل جهت بر اساس ارتفاع اجرا شده است. معماری این بنا از بیرون، ارتعاش خاصی ایجاد می‌نماید. این نما که سبب ایجاد سایه در فضاهای اداری می‌شود، به ساختمان‌ها شخصیتی یکپارچه و قابل تشخیص می‌بخشد.

این ساختمان با استانداردهای پایداری و کارایی بالا طراحی شده است. این بنا شامل دال‌های بتنی سبک با مواد بازیافتی است. این دال‌ها وقتی بدون سقف کاذب بسته، قابل رویت باقی می‌مانند، اینرسی حرارتی برای ساختمان ایجاد می‌نمایند. بام‌های سبز با پوشش گیاهی با مصرف آب کم طراحی شده است که آبیاری آنها توسط جمع‌آوری و تجمع آب باران انجام می‌شود. تهویه مناسب، پاسیوهای دارای تهویه، طراحی فضاها جهت ورود نور خورشید، شیرهای آب بسیار کم مصرف و عوامل دیگر، سبب شده تا ساختمان رتبه طلایی LEED را دریافت نماید.

مشخصات اتیکس:

طراحی نما شامل سیستم‌های کامپوزیت عایق حرارتی خارجی (ETICS) بوده که به طور استراتژیک با سطوح شیشه ای وسیع، در طراحی ترکیب شده است تا زیبایی و عملکرد خود را به نمایش بگذارد. علاوه بر این، یک لایه ثانویه با ردیف‌های متعدد از نوارهای ثابت و قابل تنظیم برای تنظیم موثر تابش خورشید در نمای ساختمان طراحی شده است که در آب و هوایی مانند منطقه مالاگا بسیار حائز اهمیت است. این طراحی دو لایه نه تنها عایق مناسبی بوده و راندمان حرارتی را افزایش می‌دهد، بلکه امکان کنترل انعطاف‌پذیر نور و گرمای طبیعی را نیز فراهم می‌کند. این کنترل گرما و نور در نمای بیرونی، سبب ایجاد نمایی پویا و جذاب و در عین حال، نمایی راحت و کاربردی برای کاربران ساختمان شده است.

  • نما: نوارهای افقی ساخته شده از اتیکس با عایق EPS، ضخامت 100 میلی‌متر و پوشش اکریلیک با نوارهای شیشه‌ای افقی ترکیب شده‌اند.
  • حیاط: اتیکس با عایق EPS، ضخامت 100 میلی‌متر و پوشش اکریلیک سفید برای بازتاب نور طبیعی.

تکمیل اقدامات بهره‌وری انرژی:

  • لایه نمای ثانویه دارای ردیف‌های متعدد از نوارهای ثابت و قابل تنظیم برای تنظیم موثر تابش خورشید است. دال‌های بتنی با گوی‌های خالی از مواد بازیافتی، بام‌های سبز، تهویه متقابل، پاسیوهای داخلی تهویه شده، گالری حفاظت خورشیدی، شیرهای بسیار کم مصرف طراحی و بهینه شده‌اند.
نیلوفر جابری

نویسنده

نیلوفر جابری

کارشناس ارشد معماری