ویلای آراگون اسپانیا

ویلای آراگون اسپانیا

در جامعه خودمختار آراگون در شمال اسپانیا، گروه معماری i2G Arquitectos خانه‌ای با نام “MXM Aragón” طراحی کرده است که به عنوان یک ویلای شاخص در منطقه شناخته شده است. این ویلا یکی از پروژه‌های اجرا شده اتیکس در دنیا بوده که جایزه سمپوزیوم EAE در سال 2023 را از آن خود نموده است. ویلای دارای پلانی به شکل ‘L’ است که به دنبال بهترین جهت‌گیری نسبت به نور خورشید می‌باشد. نماهای شمال‌شرقی و شمال‌غربی عمدتاً بسته هستند، در حالی که نماهای جنوب‌شرقی و جنوب‌غربی شیشه‌ای بوده و به باغ خصوصی باز می‌شوند.

بررسی معماری ویلای آراگون اسپانیا

ویلای آراگون اسپانیا در یک طبقه و بر روی زمین نسبتا مسطح قرار داشته و با محیط پیرامون به خوبی هماهنگ شده است. از ویژگی‌های شاخص این ویلا، استفاده بهینه از نور خورشید و همچنین در نظر گرفتن معیارهای عملکردی در طراحی معماری آن و در نهایت توزیع متناسب فضاها است که رابطه‌ای هماهنگ بین داخل و خارج ایجاد می‌کند. حفاری لازم برای این طبقه در یک توپوگرافی مصنوعی ایجاد شده که در کنار نیمکت‌های فولادی کورتن هویت متفاوتی به خود گرفته است.

بررسی معماری ویلای آراگون اسپانیا

این خانه لوکس، دارای ظاهری شاخص و منحصر به فرد است که به دلیل شکل‌های هندسی قوی و مصالح استفاده شده به ویژه در نما، با بافت‌ها و تاثیرات تغییر نسبت به تابش خورشید به دست آمده است. سقف ویلا دارای پوشش گیاهی بوده که از گیاهان پوششی مخصوص بام با حداقل میزان نگهداری استفاده شده است. این موضوع، برای به حداکثر رساندن اثرات زیست‌محیطی در نظر گرفته شده است.

 

پنجره‌های بزرگ شیشه‌ای به سمت جنوب طراحی شده‌اند که دارای یک کنسول در بالای آن در بخش نما می‌باشد. این کنسول در تابستان در تابش نور خورشید تأثیر بسزایی دارد. در جهت‌های شرق و غرب ویلا، از پره‌های خارجی برای مقابله با اثرات خورشید در صورت لزوم استفاده شده است.

 

وجود خطوط شکسته در نما، پلان و لنداسکیپ ویلا، یکی از بارزترین شاخصه‌های طراحی آن است. طراحی این ویلا با نیمکت فولاد کورتن و پروژه لنداسکیپ تکمیل می‌شود. این محوطه‌سازی به عنوان امتداد معماری بنا، در هماهنگی کامل با خانه قرار دارد. لنداسکیپ این پروژه در انتها با فضاهای تراس‌دار و یک استخر لوکس تکمیل می‌شود.

 

نمای ویلای آراگون اسپانیا

پوشش نمای ویلا با استفاده از تعدادی مصالح خاص، رنگ‌ها و بافت‌ها طراحی شده تا هماهنگی بصری بالایی ایجاد نماید و در عین حال به آرامی با محیط اطراف خود ادغام شود. برای عایق‌بندی نما، سیستم عایق‌بندی خارجی اتیکس با ضخامت بالا (۱۸۰ میلی‌متر) طراحی و اجرا شده است. در بخش‌هایی از نما، استفاده از فلز، آن را به ظاهر فوق‌العاده‌ای تبدیل می‌کند. سیستم عایق‌بندی خارجی اتیکس، به پایداری پروژه کمک می‌نماید؛ زیرا دارای دوام و کیفیت بالا، کمترین تاثیر محیطی، بسته‌بندی، استفاده مناسب از بازیافت و مصرف انرژی است.

بهینه سازی انرژی

از نظر جنبه‌های محیطی، توسعه این پروژه بر اساس معیارهای طراحی اکولوژیک و اصول معماری زیست محیطی انجام شده است که هدف آن دستیابی به ساختمانی با مصرف انرژی نزدیک به صفر است. این هدف از طریق عایق حرارتی اتیکس با عملکرد بالا در نمای ساختمان، حذف پل‌های حرارتی، کنترل نفوذ هوا، تهویه کنترل‌شده با بازیابی حرارت، استفاده از درب و پنجره‌های با عملکرد حرارتی بالا، بهینه‌سازی جذب انرژی خورشیدی (دمای داخلی) و مدل‌سازی انرژی محقق شده است.

معماری داخلی ویلای آراگون اسپانیا

معماری داخلی ویلا “MXM Aragón” با تمرکز بر ایجاد هماهنگی بین فضای داخلی و خارجی طراحی شده است. در این ویلا از مصالح و رنگ‌های مشخص و تعریف شده برای تعادل بصری مناسب استفاده شده است.

معماری داخلی ویلای آراگون اسپانیا

ویژگی‌های معماری داخلی:

  1. استفاده از چوب: دیوارها و کف‌ها با استفاده از پنل‌های چوبی ساخته شده‌اند که به ایجاد حس گرما و طبیعی بودن فضای داخل کمک می‌کند.
  2. نورپردازی طبیعی: پنجره‌های بزرگ و شیشه‌ای در جهت‌های جنوب‌شرقی و جنوب‌غربی قرار گرفته‌اند تا حداکثر استفاده از نور خورشید را فراهم کنند.
  3. فضای باز و پیوسته: طراحی داخلی به گونه‌ای است که فضاهای مختلف خانه به صورت پیوسته و بدون مرزهای مشخص به هم متصل هستند، که این امر به ایجاد حس فضای باز و بزرگ کمک می‌کند.
  4. عایق حرارتی: استفاده از عایق‌های حرارتی با کارایی بالا و حذف پل‌های حرارتی برای حفظ دمای مطلوب در داخل خانه.
  5. تهویه کنترل‌شده: سیستم تهویه با بازیابی حرارت برای بهبود کیفیت هوای داخلی و کاهش مصرف انرژی.

این ویژگی‌ها باعث شده‌اند که ویلا “MXM Aragón” به یک نمونه برجسته از معماری پایدار و مدرن تبدیل شود.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

اطلاعات کلی پروژه:

  • معمار: i2G Arquitectos – i2garquitectos.com
  • مالک پروژه: خصوصی
  • نصاب: زابی کوئستا و پتریکا آبراموف، آموربیتا-اچانو، اسپانیا
  • سیستم: اتیکس با عایق EPSلایه زیرین تقویت‌شده ارگانیک، لایه نهایی ارگانیک.
  • تولیدکننده اتیکس: شرکتSto sto.com
  • عضوANFAPA، anfapa.com عضو شرکت EAE
اطلاعات کلی پروژه:

اقدامات مکمل بهره‌وری انرژی: تهویه کنترل‌شده با بازیابی حرارت، کنترل نفوذ هوا، بهینه‌سازی جذب انرژی خورشیدی، بام سبز، مدل‌سازی دمای داخلی و انرژی، سیستم تولید حرارت سرما با پمپ حرارتی و سیستم ژئوترمال، کلکتورهای خورشیدی.

نیلوفر جابری

نویسنده

نیلوفر جابری

کارشناس ارشد معماری