مجتمع‌مسکونی کلاپیدا لیتوانی

مجتمع‌مسکونی کلاپیدا لیتوانی

معرفی مجتمع‌مسکونی کلاپیدا لیتوانی

مجتمع مسکونی کلاپیدا لیتوانی | پروژه نوسازی مجتمع‌مسکونی واقع‌در Veterinarijos g. 29 در کلایپدا، ابتکاری اساسی باهدف بهبود شرایط‌زندگی و بهره‌وری انرژی است. این پروژه شامل جنبه‌های مختلف نوسازی، از جمله بهبودساختاری و ارتقاءزیبایی‌شناختی است که با استانداردهای زندگی معاصر همسو می‌شود.

درباره مجتمع‌مسکونی کلاپیدا لیتوانی

در یکی ‌از تعطیلات‌رسمی، وب‌سایت آژانس انرژی مسکن اعلام کرد که مجتمع مسکونی کلاپیدا نوسازی شده است. ساختمان‌های قدیمی ‌بسیاری در سراسر اروپا وجوددارد، اما تنها حدود 1٪ از آنها هرساله در اتحادیه اروپا بازسازی می‌شوند.

به‌گفته رئیس انجمن فوم‌پلی‌استایرن (PPA)، نوسازی ابزاراصلی است که امکان افزایش‌کارایی مصرف‌انرژی در عملکرد ساختمان‌ها را فراهم می‌کند. وی اذعان می‌دارد شیوع‌بیماری‌های همه‌گیر در ‌لیتوانی و تبعات آن، سبب‌شده تابا جدیت بیشتری به نوسازی ساختمان‌ها نگاه کنیم. این موضوع هرساله توسط آژانس صرفه‌جویی در انرژی مسکن BETA بررسی شده و بهترین پروژه‌های نوسازی انتخاب می‌شوند. درادامه خاطرنشان می‌سازد که سیستم عایق حرارتی کامپوزیت خارجی با فوم پلی‌استایرن لیتوانیایی EPS -دراین پروژه‌ها به‌کار می‌رود.

اهداف نوسازی مجتمع‌مسکونی کلاپیدا لیتوانی

اهداف اولیه پروژه نوسازی عبارتند از:
  • بهبود بهره‌وری انرژی: یکی از اهداف اصلی کاهش مصرف انرژی از طریق عایق‌کاری بهتر، نصب پنجره‌های کم‌مصرف و سیستم‌های گرمایشی مدرن است. این موضوع، نه تنها قبوض آب‌وبرق را برای ساکنان کاهش می‌دهد، بلکه به پایداری محیط‌زیست نیز کمک خواهدنمود.

 

  • پیشرفت‌های سازه‌ای: این پروژه به هرگونه مسائل سازه‌ای موجود در ساختمان رسیدگی نموده و سبب ‌ایمنی و طول‌عمر بیشتر خواهد شد. این بخش ممکن است شامل تقویت پایه‌ها، تعمیر نماها و به‌روز‌رسانی سیستم‌های لوله‌کشی و برق باشد.
  • ارتقای زیبایی‌شناختی: بهبود جذابیت بصری ساختمان هم برای ساکنین فعلی و هم برای خریداران یا اجاره‌کنندگان بالقوه بسیار اهمیت دارد. این بخش شامل بازسازی‌ بیرونی مانند نقاشی، محوطه‌سازی و احتمالاً طراحی مجدد مناطق مشترک برای ایجاد فضایی جذاب‌تر است.

 

  • انطباق با مقررات: نوسازی سبب می‌شود تا ساختمان با ضوابط و مقررات‌ایمنی محلی مطابقت داشته باشد. این بخش شامل اقدامات ‌ایمنی در برابر آتش، استانداردهای دسترسی و سایر الزامات قانونی است.

 

  • مشارکت جامعه: تعامل با ساکنان درطول مراحل برنامه‌ریزی و اجرا، برای رسیدگی و گنجاندن بازخورد آنها در طراحی‌پروژه حیاتی است.

مراحل اجرای مجتمع‌مسکونی کلاپیدا لیتوانی

اجرای این پروژه نوسازی را می‌توان به چند مرحله کلیدی تقسیم کرد:

  • مرحله ارزیابی: ارزیابی کامل از وضعیت ساختمان موجود برای شناسایی مناطقی که نیاز به بهبود دارند، انجام خواهد شد. این‌مرحله شامل بازرسی توسط مهندسان و معمارانی است که یکپارچگی‌سازه، عملکرد انرژی و انطباق با مقررات را ارزیابی خواهندکرد.

 

  • فاز طراحی: براساس ارزیابی‌ها و جدول طرح تفصیلی، نوسازی‌های خاص موردنیاز برای هرمنطقه شناسایی‌شده است. این طرح شامل نقشه‌های معماری، مشخصات مصالح، جدول زمانی تکمیل و برآورد بودجه خواهد بود.

 

  • مرحله تصویب: قبل از شروع ساخت‌و‌ساز، باید مجوزهای لازم از ارگان‌های دولتی اخذ شود. این مرحله عمدتا نیاز به نظرسنجی‌عمومی ‌دارد که درآن اعضای‌جامعه می‌توانند نظرات یا نگرانی‌های خودرا درمورد تغییرات پیشنهادی بیان‌کنند.
  • مرحله ساخت‌وساز: پس از تضمین تاییدیه‌ها، ساخت‌و‌ساز می‌تواند طبق جدول زمانی تعیین شده آغاز شود. به‌روزرسانی‌های منظم درمورد پیشرفت انجام شده در این مرحله به ساکنان ارائه خواهد شد.

 

  • مرحله بازرسی نهایی و تحویل: پس‌از اتمام ساخت‌وساز، بازرسی‌نهایی اطمینان حاصل ‌می‌کند که پروژه قبل از تحویل‌رسمی به ساکنان، مطابق با استانداردهای کیفیت می‌باشد.

مزایای نوسازی مجتمع‌مسکونی کلاپیدا لیتوانی

مزایای حاصل از این پروژه نوسازی فراتر از زیبایی‌شناسی صرف است:

  • افزایش ارزش ملک: ساختمان‌های بازسازی‌شده معمولاً به‌دلیل ویژگی‌های بهبودیافته که خریداران یا اجاره‌کنندگان بالقوه را جذب می‌کنند، شاهد افزایش ارزش‌ملک نیز هستند.
  • بهبود شرایط زندگی: ساکنان می‌توانند به لطف عایق‌بندی بهتر دربرابر تغییرات جوی و همچنین امکانات‌رفاهی ارتقاءیافته، از سطوح رفاهی بهتری برخوردارشوند.
  • تاثیر پایداری: با اجرای راه‌حل‌های کم‌مصرف مانند پانل‌های‌خورشیدی یا بام‌های‌سبز که در پارامترهای طراحی امکان‌پذیر باشد، به کاهش ردپای‌کربن کمک می‌کند.
  • انسجام جامعه: وجود محیط مدرن، باعث ایجاد حس‌غرور درمیان ساکنان شده که می‌تواند منجر به پیوندهای اجتماعی قوی‌تر شود. بدیهی است در این فضا مردم احساس ارتباط بیشتری می‌کنند.

بازرسی پروژه پس از اجرای اتیکس

پس از بازسازی، این مجتمع مسکونی به کلاس‌ بهره‌وری انرژی B (6) و C (9) رسید. 11 دیوار از 15 ساختمان خارجی با عایق خارجی اتیکس عایق‌بندی شدند. از گزینه‌های دیگر در اجرای اتیکس، استفاده از فوم پلی‌استایرن یا پانل‌های عایق فوم پلی‌اورتان بود. پس از نوسازی این پروژه، در بازرسی‌های به عمل آمده، هیچگونه کپک و رطوبت اضافی شناسایی نشد. از نظر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کارهای نوسازی عایق حرارتی با کیفیت بالا انجام شد. مصرف انرژی در آپارتمان حدود 80 کیلووات ساعت در هر مترمربع است. به‌طور کلی نتایج به‌دست آمده بسیار نویدبخش بودند.

سخن پایانی

به‌طور کلی، پروژه نوسازی مجتمع مسکونی کلایپدا لیتوانی، نشان‌دهنده گامی‌ مهم در جهت بهبود شرایط زندگی فردی است. علاوه‌بر آن، کمک شایانی به اهداف زیست‌محیطی و در عین حال افزایش ارزش‌های املاک در این محیط اجتماعی است.

نیلوفر جابری

نویسنده

نیلوفر جابری

کارشناس ارشد معماری