برج هیلوفت‌پوینت لندن

برج هیلوفت‌پوینت لندن

درباره برج هیلوفت‌پوینت لندن

 هیلوفت‌پوینت در محل یک تئاتر قدیمی از دوران شکسپیر قرار دارد. این ساختمان شامل 920 واحد مسکونی است که به عنوان محل اقامت دانشجویی در قلب پایتخت انگلستان احداث شده است. این ساختمان I شکل است و شامل بخش‌های 24 طبقه، 16 طبقه و 8 طبقه می‌شود. این پروژه با مساحت 29،000 فوت‌مربع (حدود 2700 مترمربع) در سپتامبر 2022 به اتمام رسید. نصب سیستم عایق‌بندی حرارتی اتیکس با استفاده از سیستم سفالی به‌طورکلی درحدود 70 هفته طول کشید.

پایداری و محیط‌زیست برج هیلوفت‌پوینت لندن

شرکت Unite Students به اهداف پایداری متعهد است و ساختمان‌ها را به منظور حمایت از محیط‌زیست و ایجاد محیطی سالم و الهام‌بخش برای ساکنان و کارکنان طراحی و احداث می‌کند. این شرکت به عنوان بخشی از استراتژی پایداری خود، تا سال 2030 به دستیابی به میزان صفر کربن در عملیات و توسعه‌های خود متعهد است. هیلوفت‌پوینت با رتبه عالی BREEAM طراحی شده است و در فرآیند ساخت این ساختمان، استاندارد طراحی امن Secure by Design به دست آمده است.

درباره برج هیلوفت‌پوینت لندن

به طورکلی، پایداری در طراحی و فرآیند توسعه این پروژه مورد توجه قرار گرفته است. از جمله ایجاد امکانات نگهداری دوچرخه در هر طبقه، نصب پنل‌های خورشیدی بر روی سقف و استفاده از پمپ‌های گرمایشی از منابع هوایی.

همکاری با موزه‌شناسی لندن

با توجه به محیط‌تاریخی تئاتر قدیمی در محل پروژه، همکاری نزدیک با موزه‌شناسی لندن (MOLA) برای حفظ آثار باقی‌مانده از دوران شکسپیر انجام شد. این آثار از جمله کشف تئاتر سرخوک (Boar’s Head) از سال 1598، در محل اصلی پروژه حفظ شده‌اند.

مشخصات فنی برج هیلوفت‌پوینت لندن

  • معمار: Hadfield Cawkwell Davidson Ltd، www.hcd.co.uk
  • مالک پروژه:  Unite Students، www.unitestudents.com/london/hayloft-point
  • پیمانکار اجرایی: PIC Construction Group LTD، www.picgrp.co.uk
  • سیستم عایق‌بندی حرارتی اتیکس: با عایق‌بندی از نوع MW با ضخامت‌های مختلف (110 میلی‌متر، 130 میلی‌متر، 190 میلی‌متر، 250 میلی‌متر)، نصب همزمان در مکان.
  • توضیح پروژه سیستم EWI با کاشی‌های آجری Aliva UK Termok8 Minerale
  • پنل‌های Ash & Lacy Secret fix Rainscreen
  • مدت زمان اجرا: 70 هفته
  • طراحی و ساخت: گروه RG به تازگی طراحی و ساخت یک ساختمان جدید 24 و 16 طبقه را برای دانشجویان اتحاد در قلب لندن انجام داد.

معماری داخلی برج هیلوفت‌پوینت لندن

این ساختمان شامل 93 استودیو شامل 9 استودیو DDAو 100 آپارتمان گروهی است. هر کدام دارای 4 تا 10 اتاق خواب و یک فضای مشترک زندگی را دربر می‌گیرد. کل تعداد واحدهای اقامتی 913 واحد است. این پروژه شامل فضاهای مشترک بزرگ است از جمله:

  • سالن ورزشی
  • فضای نمایش
  • اتاق سینما
  • فضاهای مطالعه
  • استودیوها با تجهیزات مرتبط
  • 4 طبقه فضای اداری تجاری
  • یک فضای نمایشگاهی
  • نمایش عمومی
  • لاندری
  • زیرزمین برای نگهداری دوچرخه و زباله

در ادامه یک محیط عمومی جدید نیز به عنوان بخشی از فعالیت‌های مذکور ایجاد شده است. این پروژه با هزینه کل توسعه 190 میلیون پوند، برای دانشجویان طراحی شده است.

چالش‌های ساخت برج هیلوفت‌پوینت لندن

چالش‌های ساخت برج هیلوفت‌پوینت لندن

تیم ساخت با چالش‌های متعددی در طول توسعه پروژه مواجه شد. از جمله آنها، قرارگیری جرثقیل‌های برجی در یک محدوده محاط شده توسط جاده‌های شلوغ شهر و پیلینگ نزدیک به خط متروی زیرزمینی بود. همچنین برداشتن یک صفحه تبلیغاتی LED بزرگ از محل و کار با یک زیرایستگاه فعال در طول اکثر مراحل ساخت. در ادامه این پروژه، بخش‌های زیرساختی و بالاساختی به دلیل کشف یک تئاتر شکسپیری با اهمیت باستان‌شناختی در محل، مجدداً از نو طراحی شدند.

مصالح مورد استفاده در اجرای اتیکس

به گفته داوران EAE،  حدود 9،000 مترمربع از تکه‌های آجر قرمز، قهوه‌ای و کرم به‌خوبی استفاده شده‌اند. هیلوفت پوینت یک ساختمان بصری شگفت‌انگیز ایجاد کرده است؛ یک برج بلند که شبیه آجر واقعی به نظر می‌رسد اما ویژگی‌های عایق حرارتی به لطف استفاده از سامانه اتیکس را نیز در خود دارد.

 

دستورالعمل معماری برج هیلوفت‌پوینت لندن

برج هیلوفت‌پوینت لندن اولین پروژه الیوا با گروه RG است که در مرکز لندن، نزدیک به دانشگاه کینگز قراردارد. باتوجه به طرح، مکان و میراث‌محل، دستورالعمل‌معمار نیازبه خروجی مدرن و دقیق داشت که با همسایه همجوارش سازگار باشد. الیوا با تیم طراحی گروه RG و معماران همکاری نمود تا نمایی باکیفیت برای دانشجویان ایجاد کند. این نما می‌بایست با معماری اطراف متجانس بوده و در عین حال ظاهر مدرنی داشته باشد.  

 

برای ایجاد یک پوسته منحصر‌به‌فرد برای این ساختمان، الیوا با تیم طراحی همکاری نموده است. طراحی شامل استفاده از تکه‌های آجرخاکی با ترکیبی از رنگ‌ها و بافت‌های متفاوت برای پوشش دو بلندترین نمای ساختمان است. از سیستم عایق‌بندی دیوارخارجی اتیکس با عملکرد بالا درنما استفاده‌شده است. برای بخش طبقات بالاتر، نیاز به پنل‌های سنگی با ابعاد بزرگ برای ایجاد یک پوشش جذاب و متفاوت با دو نمای بلندتر وجود داشت. الیوا فضایی حدود 800 مترمربع از پوشش‌سنگی‌طبیعی با ابعادبزرگ طراحی و تأمین کرد که برروی سیستم زیرساخت برج نصب‌شد. این سیستم از آلیاژ‌آلومینیوم تشکیل شده و شامل پشته‌های U-شکل، مولیون‌های عمودی با قدرت ساختاری بالا و پروفیل‌های‌افقی است.

یکی از ویژگی‌های ویژه این پروژه، استفاده از سیستم (Mineral Wool) برای تکه‌های آجرخاکی است. این سیستم با داشتن گواهی A1، به‌طورکامل غیرقابل‌اشتعال است و بالاترین دسته‌بندی‌آتش‌سوزی را براساس آزمایش‌ها به استاندارد EN 13501-1:2019 دارد. برج هیلوفت‌پوینت لندن به استراتژی کربن‌صفر خوابگاه دانشجویان کمک نموده و نمایی پایدار را به منظره‌ی اروپا هدیه می‌دهد. با استفاده از سیستم‌های‌سنگریزه‌های‌خاکی با مجوز EWI و A1، این پروژه به سرعت نصب شده و پوسته‌ی ساختمان را از‌نظر آب‌گریزی مطمئن می‌کند. طراحی این پروژه نیاز‌به استفاده از ضخامت‌های مختلف عایق‌الیاف‌معدنی داشت که به صورت مکانیکی و چسبی به زیرساخت نصب شدند. این پروژه نمونه‌ای از پوشش‌های پایدار و مدرن برای ساختمان‌های انرژی‌پذیر است.

نیلوفر جابری

نویسنده

نیلوفر جابری

کارشناس ارشد معماری