مسکن اجتماعی بروکسل بلژیک

مسکن اجتماعی بروکسل بلژیک

نگاهی بر مسکن اجتماعی بروکسل بلژیک

افتتاح ۱۵ واحد مسکونی در یک ساختمان جدید با سازه چوبی در قلب بروکسل

شرکت مسکن منطقه بروکسل-پایتخت و مسکن بروکسل یک ساختمان جدید مسکونی را در قلب محله مارول افتتاح کردند. این ساختمان دارای سازه‌ای چوبی است و در حال حاضر بلندترین ساختمان مسکونی از این نوع در منطقه بروکسل-پایتخت محسوب می‌شود.

سازه‌داخلی، ساختار قاب‌چوبی انتخاب شد تا تأثیر محیط‌زیست را محدود کند. این ساختمان دارای ۸ طبقه با ۱۵ واحد مسکونی مختلف است. بایک پایه محکم و یک ساختارچوبی سبک و قابل جداسازی در بالای آن ساخته شده است. مساحت کل طبقات ۲۰۵۹ مترمربع است.

اطلاعات کلی پروژه

اطلاعات کلی پروژه

Studio Ensemble، www.studio-ensemble.be

  • مالک پروژه: شرکت مسکن منطقه‌ای بروکسل. slrb-bghm.brussels
  • نصاب اتیکس: Gevels in Stijl- gevelsinstijl.be با عایقEPS، ضخامت‌عایق ۸۰میلی‌متر – ۱۲۰میلی‌متر، پوشش پایه تقویت شده، پوشش‌نهایی با خواص هیدروفوبیک. موانع آتش MW بالای تمام بازشوهای پنجره.
  • تولید کننده اتیکس: Willco Products-willcoproducts.be عضوXthermo، www.xthermo.beعضو شرکت EAE
  • اقدامات تکمیلی بهره‌وری انرژی: پنل‌های خورشیدی روی بام‌های سبز، پنجره‌های بهره‌ور انرژی، حجم فشرده، سایه‌بانی خارجی، تهویه با بازیابی حرارت.

سازه ترکیبی مسکن اجتماعی بروکسل بلژیک

پروژه Menslievendheid یک سازه‌ترکیبی است که ترکیبی از بتن، ساختار چوبی و CLT (چوب لایه‌ای متقاطع) را به کار می‌گیرد. علاوه بر هسته آسانسور و پله‌ها، پایه دولایه نیز از بتن پیش‌ساخته، ساخته شده است. به همراه 6 طبقه چوبی در بالای آن. «دو طبقه پایین‌تر تا حدی زیرزمینی هستند، با یک اسپلاند پنج متری در پشت ساختمان. به همین دلیل، پایه بتنی انتخاب شد.»

ون کائوونبرگه ادامه می‌دهد:«به دلیل وضعیت غیرقابل کنترل رطوبت، ریسک استفاده از ساختار چوبی در اینجا بسیار بالا بود. علاوه بر این، به دلایل فنی پایداری، ما یک پایه بسیار محکم را انتخاب کردیم.» این بدان معنا نیست که حدود ۷۵ درصد از ساختار ساخته شده از چوب است. بنابراین سایر مواد نیز براساس قابلیت جداسازی، استفاده‌مجدد و درنتیجه ویژگی‌های چرخه‌ای آنها انتخاب شده‌اند.

نتیجه: یک انتخاب پایدار و ارزش باقیمانده بالاتر برای ساختمان. ساخت‌وساز با چوب، که البته از جنگل‌های مدیریت شده پایدار تهیه می‌شود، به دلایل‌مختلف یک انتخاب پایدار است. چوب قابل‌تجدید، قابل‌استفاده مجدد و CO2 را در ساختمان‌ها ذخیره می‌کند.

و مهم‌تر از همه: به دلیل سبک بودن، امکان پایه‌گذاری سبک‌تر نیز وجود دارد.

سازه ترکیبی مسکن اجتماعی بروکسل بلژیک

 

ساختار داخلی بنای مسکن اجتماعی بروکسل بلژیک

سازه چوبی

این ساختمان شامل هشت طبقه با ۱۵ واحد مسکونی مختلف است. و با یک پایه محکم و یک سازه سبک چوبی قابل جداسازی در بالا ساخته شده است. ساختار پیش‌ساخته چوبی به گونه‌ای بهینه‌سازی شده است که چرخه عمر تمامی مواد استفاده شده و قابلیت جداسازی و استفاده مجدد آنها را در نظر بگیرد. حدود ۷۵ درصد از ساختار این ساختمان از چوب است.

عایق‌بندی نما

  • سیستم عایق‌بندی نما شامل پانل‌های عایق نئوپور ویلکو W/(mK) ۰.۰۳۲ است.
  • نوارهای ضدحریق از پشم معدنی (W/(mK)) ۰.۰۳۵ بالای پنجره‌ها استفاده شده است.
  • لایه نهایی شامل یک پوشش تزئینی ویلکو پریمیوم (دانه ۱.۵ میلی‌متر) است.
  • به‌لطف ویژگی‌های آب‌گریز منحصربه‌فرد این پوشش‌تزئینی، نما بسیار سریع‌تر خشک می‌شود.
  • اثر مرواریدی و خودتمیزکننده‌آن باعث‌می‌شود که نما کمترین‌تماس با آب‌و ‌رطوبت را داشته‌باشد و برای مدت‌طولانی‌تری تمیز‌بماند.
  • سیستم ETICS با یک پوشش تزئینی با کیفیت بالا به عنوان روکش پایانی انتخاب شد.
  • به گفته معمار بنا، تمام مواد و تکنیک‌های این پروژه بر اساس چرخه‌عمر ساختمان انتخاب و برنامه‌ریزی شده‌اند که درآینده مجدداً استفاده شوند.
  • طول عمر بالای اتیکس نیز به خوبی با این مفهوم سازگار است. چرخه‌پذیری از همان مرحله طراحی درنظر گرفته‌شده‌ بود.
  • کل ساختمان به طور دقیق در BIM کار شده است؛ به طوری که همیشه یک دوقلوی دیجیتال از آن در دسترس خواهد بود.
چالش‌های آکوستیک

مطالعه این پروژه از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ انجام شد و تحقق آن از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ بود. پروژه مسکن اجتماعی بروکسل، به‌دلیل سطح بالای عایق‌بندی، حجم فشرده، سایه‌بانی خارجی و غیره، تقاضای انرژی بسیارکمی دارد. این ساختمان به عنوان یک ساختمان غیرفعال طبقه‌بندی شده است.

چالش‌های آکوستیک

به گفته معمار پروژه، این سازه آنها را به‌طور مستقیم به ساخت‌وساز چوبی و آکوستیک می‌رساند: «آکوستیک همیشه چالش‌هایی به همراه دارد، اما این چالش‌ها برای ساخت‌وساز چوبی متفاوت است. او ادامه می‌دهد:«باید توجه بیشتری به صدای تماس که از طریق کف و دیوارها منتقل می‌شود، داشته باشیم. با استفاده از کف‌های‌بونکر نوآورانه، نه‌تنها به‌راحتی آکوستیکی بالاتری دست می‌یابیم بلکه به‌نیازهای آتش‌سوزی برای ساختمان‌های‌میان‌مرتبه نیز پاسخ‌می‌دهیم. اما چگونه؟ با افزودن وزن به بسته کف. کف‌های بونکر شامل سنگ خردشده، عایق و توزیع هوشمندانه پدهای آکوستیکی هستند. با وجود این‌ساختار، کف‌های‌بونکر حدود ۷۰ درصد سبک‌تر از یک صفحه کف‌بتنی هستند. و مهم‌تر از همه: برخلاف بتن، این کف‌ها به‌طور گسترده‌ای قابل‌جداسازی هستند و مصالح جداگانه می‌توانند مجدداً استفاده شوند.»

 

سرعت ساخت و هزینه مسکن اجتماعی بروکسل بلژیک

یکی دیگر از مزایای‌مهم ساخت‌وساز پیش‌ساخته چوبی، سرعت‌ساخت است. آرتور ون کائوونبرگه می‌افزاید: «در ده هفته، بخش چوبی ساختمان تکمیل شد و ساختمان دربرابر باد و آب مقاوم شد. به این ترتیب، مزاحمت برای همسایگان به حداقل رسید.» در نهایت، هزینه در مقایسه با ساخت و ساز سنتی چگونه است؟ «به دلیل نوسانات شدید قیمت، پاسخ دقیقی نمی‌توان داد. در ۲.۵ سال گذشته، قیمت چوب دو برابر شد و سپس به مقدار اولیه بازگشت. قیمت مواد انرژی‌بر مانند بتن همچنان در حال افزایش است. اگرچه ساخت‌وساز با چوب هنوز گران‌تر است، اما با این تغییرات قیمتی، تفاوت کمتر می‌شود. علاوه‌براین، من معتقدم که این بازار امکانات‌زیادی برای خودکارسازی و مقیاس‌پذیری دارد که منجر به کارایی بیشتر خواهدشد. با پیشرفت بیشتر دراین زمینه، قیمت نیز رقابتی‌تر خواهد شد.» بنابراین، بدون شک ساخت‌وساز با چوب آینده روشنی دارد.

نیلوفر جابری

نویسنده

نیلوفر جابری

کارشناس ارشد معماری