سمپوزیوم اتیکس

سمپوزیوم اتیکس

مقدمه‌ای بر سمپوزیوم اتیکس

سمپوزیوم اتیکس به عنوان یک پلتفرم برای متخصصان صنعت ساختمان و ساخت‌و‌ساز می‌باشد. این پلتفرم با اهداف مذاکره در مورد پیشرفت‌ها، چالش‌ها و نوآوری‌های مرتبط با این فناوری عمل می‌کند. سمپوزیوم اتیکس که عمدتاً در آلمان برگزار‌می‌شود، نقش مهمی در ترویج استفاده از اتیکس در سراسر اروپا ایفا می‌کند. انجمن EAE برای نشان دادن منافع تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان و کاربران اتیکس تأسیس شده است. به علاوه، این انجمن بر افزایش آگاهی در مورد مزایای این سیستم‌ها در بهره‌وری انرژی و شیوه‌های پایدار تمرکز دارد.

در ابتدای این مقاله به معرفی اتحادیه‌اتیکس اروپا به‌عنوان برگزارکننده این سمپوزیوم پرداخته و فعالیت‌های آن‌را بررسی می‌کنیم. در بخش بعد، اعضای این سمپوزیوم را نام برده و در ادامه، اهداف سمپوزیوم اتیکس را مطالعه خواهیم نمود. در انتها نیز برخی از برندگان این سمپوزیوم را به اختصار معرفی خواهیم کرد.

اتحادیه اتیکس اروپا EAE

اتحادیه‌اتیکس اروپا (EAE)، نماینده‌ صنعت‌اتیکس در اروپا بوده و بیش‌از ۸۰ درصد از درآمد اتیکس اروپا را تشکیل می‌دهد. هدف مشترک EAE بهبود کارایی انرژی ساختمان‌های بزرگ اروپا و کار به سوی “فرهنگ پایداری” در بخش ساخت‌وساز است. اتحادیه از توسعه‌های‌فنی در سیستم‌ها، محصولات و فناوری‌ها حمایتمی‌کند و تجربیات خودرا با نهادها و نمایندگان اروپایی به‌اشتراک می‌گذارد.

فعالیت‌های اتحادیه اتیکس اروپا EAE

اتحادیه اتیکس اروپا (EAE) تلاش می‌کند تا ازطریق روابط عمومی مشترک، فواید چندگانه و تنوع اتیکس را معرفی کند. این اتحادیه با آغاز پروژه‌های مشترک، استانداردهای‌فنی و راه‌حل‌های‌ بهبود عملکرد اقتصادی و چرخه‌‌عمر اتیکس ایجاد ‌نموده است. به علاوه، EAE در همکاری با شرکای سیاسی، فعالیت نموده و تجربیات ملی و بین‌المللی را به اشتراک می‌گذارد.

اعضای عادی سمپوزیوم اتیکس

1- جمهوری چک: انجمن صنفی عایق‌کاری ساختمان.

2- بلژیک: انجمن سیستم عایق نما.

3- اتریش: گروه کیفیت سیستم‌های عایق حرارتی.

4- ایرلند: انجمن ملی عایق ایرلند؛ گلین، شرکت لیمریک، ایرلند.

5- آلمان: انجمن سیستم‌های عایق، گچ و ملات.

6- فرانسه: گروه دیوار مانتو.

7- ایتالیا: کنسرسیوم Cortexa برای سیستم پوشش.

8- هلند: انجمن ساخت‌و‌ساز گچ.

9- لهستان: انجمن سیستم‌های عایق SSO.

10- رومانی: گروه کیفیت سیستم‌های عایق حرارتی اتیکس

11- اسلواکی: انجمن مدنی عایق‌کاری ساختمان‌ها.

12- اسپانیا: انجمن ملی تولیدکنندگان ملات صنعتی.

اعضای ویژه سمپوزیوم اتیکس

1- بلژیک: انجمن اروپایی صنعت عایق پلی‌اورتان.

2- بلژیک: انجمن تولیدکنندگان عایق اروپا.

3- بلژیک: تولیدکنندگان اروپایی پلی‌استایرن منبسط شده.

4- بلژیک: انجمن تولیدکنندگان مهره و توری.

5- انگلستان: انجمن فوم فنولیک اروپا.

اهداف سمپوزیوم اتیکس

اهداف متعدد سمپوزیوم اتیکس، با نیاز به بهره‌وری انرژی، پایداری و نوآوری در ساخت‌و‌ساز هماهنگ است. انجمن EAE از طریق فعالیت‌های خود، سبب تقویت همکاری بین ذینفعان خواهد شد. این انجمن اطمینان می‌دهد که اتیکس به عنوان گزینه‌ای مناسب برای در‌راستای عملکرد ساختمان در سراسر اروپا باقی می‌ماند.

اعضای ویژه سمپوزیوم اتیکس

اهداف و کارکردهای کلیدی سمپوزیوم به شرح زیر است:

به اشتراک‌گذاری و انتشار دانش

از اهداف اولیه سمپوزیوم‌اتیکس، به اشتراک‌گذاری دانش بین متخصصان در زمینه ساخت‌و‌ساز، معماری، مهندسی و فناوری عایق است. این سمپوزیوم، بستری را برای کارشناسان فراهم می‌کند تا یافته‌های‌تحقیقاتی، مطالعات‌موردی و شیوه‌های نوآورانه مربوط‌به اتیکس را ارائه نمایند. بنابراین، این تبادل اطلاعات به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند تا از آخرین پیشرفت‌ها در مصالح، تکنیک‌ها و مقررات مطلع شوند.

فرصت‌های ارتباط و شبکه‌سازی

این سمپوزیوم به عنوان یک مرکز شبکه‌ای از ارتباطات عمل می‌کند. در این شبکه، ذینفعان صنعت – از جمله تولیدکنندگان، پیمانکاران، معماران، محققان و سیاست‌گذاران – می‌توانند بایکدیگر ارتباط برقرارکنند. ایجاد این روابط جهت تقویت همکاری در پروژه‌هایی که از فناوری‌های اتیکس استفاده می‌کنند، ضروری است. بنابراین شبکه‌سازی می‌تواند منجر به مشارکت‌هایی شود که نتایج پروژه را از طریق تخصص و منابع مشترک افزایش می‌دهد.

ارائه و ترویج بهترین شیوه‌ها

معرفی بهترین شیوه‌ها از طریق ارائه‌ و بحث‌ در سمپوزیوم، طراحی، نصب، نگهداری و ارزیابی عملکرد اتیکس ارائه می‌شود. به علاوه، تمرکز بر بهترین شیوه‌ها سبب اجرای صحیح اتیکس شده تا بازده حرارتی و دوام آن‌ها را به حداکثر برسانند. بنابراین مسائل احتمالی مانند تجمع رطوبت یا پل حرارتی را به حداقل می‌رساند.

پرداختن به چالش‌ها در اجرا

سمپوزیوم اتیکس انجمنی برای بحث در مورد چالش‌های پیش روی متخصصان در هنگام اجرای اتیکس فراهم می‌کند. اگرچه این موضوعات شامل موانع نظارتی، انتخاب مصالح یا مسائل مربوط به اجرا است. با این حال، با پرداختن به این چالش‌ها به‌طورجمعی، شرکت‌کنندگان می‌توانند استراتژی‌هایی را برای غلبه‌بر آنها توسعه دهند.

پیشرفت تحقیق و توسعه

یکی دیگر از اهداف مهم سمپوزیوم اتیکس، تشویق به تحقیق و توسعه مداوم در زمینه سیستم‌های عایق حرارتی است. محققان آخرین یافته‌های خود را درمورد مصالح یا فناوری‌های جدید ارائه نموده که سبب بهبود عملکرد اتیکس خواهد شد. بنابراین، کاهش هزینه‌ها و ارائه راه‌حل‌های موثرتر در اجرای اتیکس را درپی خواهد داشت.

حمایت از سیاستهای اتیکس

سمپوزیوم فوق در حمایت از سیاست‌های اتیکس و بهره‌وری انرژی در ساختمان‌ها از طریق اقدامات بهبود یافته حمایت می‌کند. همچنین با گردهم آوردن ذینفعان مختلف، می‌تواند بر تصمیمات شیوه‌های ساختمانی پایدار در سطوح مختلف، تأثیر بگذارد.

آموزش و مهارت

در نهایت، آموزش جزء اصلی هدف سمپوزیوم است. کارگاه‌ها و جلسات آموزشی ممکن است برای کمک به شرکت‌کنندگان در درک بهتر جنبه‌های فنی مرتبط با اتیکس باشد. بنابراین، این موارد شامل تکنیک‌های نصب یا رعایت قوانین ساختمانی بوده و متخصصان را با مهارت‌های عملی آشنا می‌کند.

بنابراین، اهداف سمپوزیوم اتیکس شامل موارد ذیل به صورت خلاصه است:

  • اشتراک دانش و مهارت
  • فرصت‌های شبکه‌سازی
  • ارتقای بهترین شیوه‌ها
  • پرداختن به چالش‌های اجرایی
  • پیشبرد تلاش‌های تحقیق و توسعه
  • حمایت از سیاست‌ها برای شیوه‌های ساختمانی

1. بیمارستان مدونا،‌ایتالیا

بیمارستان مدونا دل سوکورسو، که در قلب سن‌بندتو دل‌ترونتو ‌ایتالیا قرار دارد، نمونه‌ای شاخص از تلفیق هنر معماری و دانش پزشکی است. این مجموعه درمانی با ظرفیت 175 تخت، فضایی را برای خدمات تخصصی در زمینه‌های قلب و عروق، دیابت، جراحی عمومی، گوش و حلق و بینی، و مراقبت از سالمندان فراهم می‌آورد.

این بیمارستان به عنوان مرکز مراقبت‌های بهداشتی جامع، خدماتی متنوع در شاخه‌های مختلف پزشکی ارائه می‌دهد و به واسطه بخش قلب خود شناخته شده است.

2. تالار جدید برنائو، آلمان

این بنای نوساز در میدان بازار، در قلب مرکز تاریخی شهر و در نزدیکی کلیسای مقدس مریم قرار دارد. در جهت هماهنگی تالار جدید برنائو با مفهوم کلی شهرسازی مرکزی برنائو، لازم بود تا ملاحظات مربوط به حفاظت از بناهای تاریخی در طراحی و اجرای آن در نظر گرفته شود. در کنار در ورودی، پیش‌بینی شده بود که نماد شهری با استفاده از تکنیک اسگرافیتو و گچ‌بری به تصویر کشیده شود.

تالار جدید برنائو با داشتن بنای مکعبی شکل، و بهره‌گیری از تکنیک گچی خاص، که از کلیت نمای بیرونی تا انتهای بالایی سطح زمین امتداد یافته، توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. نماد شهری که در کنار درگاه اصلی ورودی با استفاده از تکنیک اسگرافیتو پیاده‌سازی شده، با جلوه‌ای سه‌بعدی، نگاه‌ها را به سوی خود می‌کشاند.

3. ویلای VDW واسمانستر بلژیک

ویلای VDW واسمانستر بلژیک یکی از پروژه‌های شاخص اجرا شده به وسیله سامانه اتیکس در سطح جهانی است که موفق به کسب جایزه از سمپوزیوم EAE شده است. این خانه ویلایی، از ژانویه ۲۰۲۰ تا آگوست ۲۰۲۲ ساخته شده و دارای مساحت ۴۲۰ مترمربع است. این پروژه به لطف ترکیبی از پنل‌های خورشیدی، پمپ‌های حرارتی، تهویه، و سیستم‌های سرمایش غیرفعال و فعال، به‌صورت کاملا هوشمند عمل می‌نماید.

این سایت در یک محیط مسکونی سرسبز واقع شده است که تنها شامل درختان و خانه‌های کلاسیک است. در فصل تابستان، این منطقه محیطی مناسب برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری فراهم می‌کند. بنابراین، خانه باید به صاحبان این امکان را می‌داد تا بتوانند زندگی خود را در داخل و خارج از خانه و دور از دید عموم بگذرانند.

ویلای آراگون اسپانیا

در جامعه خودمختار آراگون در شمال اسپانیا، گروه معماری i2G Arquitectos خانه‌ای با نام “MXM Aragón” طراحی کرده است که به عنوان یک ویلای شاخص در منطقه شناخته شده است. این ویلا یکی از پروژه‌های اجرا شده اتیکس در دنیا بوده که جایزه سمپوزیوم EAE در سال 2023 را از آن خود نموده است. ویلای دارای پلانی به شکل ‘L’ است که به دنبال بهترین جهت‌گیری نسبت به نور خورشید می‌باشد. نماهای شمال‌شرقی و شمال‌غربی عمدتاً بسته هستند، در حالی که نماهای جنوب‌شرقی و جنوب‌غربی شیشه‌ای بوده و به باغ خصوصی باز می‌شوند.

5. یوهان‌هافمن وین اتریش

یوهان‌‌هافمن پلاتز، به نام مالک و سرمایه‌گذار کلیسای آلتمانسدورف، یوهان‌هافمن (1786-1856) نام‌گذاری شده است. این بنا اهمیت تاریخی دارد و ترکیبی هماهنگ از عناصر گذشته و حال را به ارمغان آورده است.

پروژه یوهان‌‌هافمن وین اتریش، طرح توسعه شهری قابل توجهی بوده که در قلب اتریش واقع شده است. این پروژه با هدف احیا و ارتقای فضای عمومی‌سبب‌ ایجاد تعامل جامعه و تعامل فرهنگی شده است. این پروژه به‌نام معمارش، یوهان‌هافمن نام‌گذاری شد و نقشی محوری در شکل‌دادن به چشم‌انداز معماری اتریش‌‌ایفا نمود. یوهان‌هافمن به دنبال ارج نهادن به میراث تاریخی خود و در عین ادغام اصول طراحی مدرن است.

6. ویلای کاملئون زورسل بلژیک

ویلا کاملئون در فاصله بسیار کمی‌‌از املاک Monnikenheide- Spektrum – vzw Emmaüs در منطقه‌ای جنگلی و سرسبز در اطراف آنتورپ ساخته شده است. این خانه مراقبت در شهرداری کوچک زورسل به ابتکار یک مشتری خصوصی طراحی شده است و در کشور بلژیک قرار دارد. این پروژه در سال 2021 به عنوان یکی از برندگان جایزه اتیکس از سوی  EAEشناخته شد.

قرارگرفتن ویلا در فضای باز در محیط جنگلی باعث می‌شود که ویلا کاملئون تقریباً خود را به عنوان حیوانی به همین نام، یعنی آفتاب پرست استتار کند. کاشی‌های سرامیکی سبز در 3 سایه با یک گچ تزئینی درخشان و ریزدانه در هم آمیخته شده‌اند.

7. ساختمان اداری روزالیند اسپانیا

روزالیند، اولین ساختمان از سه ساختمانی است که به عنوان پروژه توسعه پردیس در پارک فناوری اندلس در مالاگا طراحی شده است. سه ساختمان طراحی شده با یکدیگر تعامل داشته و وجود این سه بنا، سبب گسترش منطقه تجاری موجود شده است.

این ساختمان با استفاده از پلان همکف بسیار ساده و کاربردی و همچنین انعطاف‌پذیری موجود، آرامش بصری را به همراه دارد. بنابراین، فضاهای مشترک، هسته‌های ارتباطی عمودی و سرویس‌ها در یک هسته طولی مرکزی چیده شده‌اند و سبب ایجاد نمایی آزاد به لحاظ طراحی شده‌اند که همگی فضای اداری مفید با نور طبیعی و چشم‌اندازی از محیط هستند. به طور همزمان، ارتباط سازه‌ای بنا در منطقه اداری، سیستم سازی و مدولاسیون عناصر ساختمانی، تطبیق پذیری و انعطاف‌ پذیری معماری و سازه بنا را در ذهن مخاطب ایجاد نموده و این موضوع به وضوح قابل مشاهده است.

ساختمان اداری روزالیند اسپانیا

آنچه از سمپوزیوم اتیکس آموختیم

به طور خلاصه، سمپوزیوم اتیکس نقشی حیاتی در پیشبرد دانش در مورد سیستم‌های اتیکس در بخش ساختمان ‌ایفا می‌کند. این سمپوزیوم، با تمرکز بر کارایی انرژی، نوآوری‌های مصالح، تکنیک‌های نصب، استانداردهای نظارتی و برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی عمل می‌کند. علاوه بر آن، به عنوان گردهمایی ضروری برای متخصصانی که به بهبود عملکرد ساختمان از طریق راه‌حل‌های موثر عایق کاری اختصاص دارند، کارایی دارد.

نیلوفر جابری

نویسنده

نیلوفر جابری

کارشناس ارشد معماری